BRONNEN: NOM PRINT MONITOR 2015-II / 2016-I | DMA 2016 | GfK 2016 | DVJ INSIGHTS 2016

Betalende lezer = betrokken lezer

Bewezen effectieve storytelling

Gegarandeerde zichtbaarheid online

Visie

Van toen naar nu

De missie van NRC is de beste kwaliteitsjournalistiek van Nederland maken. De strategie rust op drie pijlers: digitale activiteiten verder uitbouwen, blijven investeren in print en het merk NRC verder vermarkten.

Met de lancering van de vernieuwde nrc.next en nieuwe nrc.nl in oktober 2015 is er een aantal ontwikkelingen zichtbaar geworden die deze strategie onderschrijven. Inmiddels zijn er geen deelredacties meer, maar is er één redactie die schrijft voor onze ochtendkrant nrc.next, middagkrant NRC Handelsblad en journalistieke platform nrc.nl.

Een journalist schrijf dus voor één merk, met drie podia. Om overal het beste van NRC te kunnen bieden wordt de opbouw van de kranten hetzelfde. Op papier brengen we de kwaliteitsjournalistiek van NRC op gelijkwaardige wijze: beide kranten gaan een 3-katernen krant worden.

We krijgen dus drie gelijkwaardige podia met overal de beste kwaliteitsjournalistiek. Daarom zeggen wij: NRC=NRC=NRC.

Visie

Drie gelijkwaardige podia

Visie

nrc.nl

Met nrc.nl bedienen wij de niet vluchtige lezers die écht willen begrijpen hoe het zit. De leesduur is de afgelopen vier jaar gestegen met in totaal 18 minuten per dag. NRC streeft naar een zo hoog mogelijke online engagement time. De KPI staat nu op 1 miljoen leesminuten per dag, het doel is om in 2017 1,2 miljoen leesminuten te behalen.

Door te monitoren hoe het bezoek zich op nrc.nl beweegt is NRC steeds beter in staat om online lezers aan te trekken en vast te houden. Veel bezoekers weten ons rechtstreeks te vinden, maar ruim 22% van ons bezoek komt via social media. Vorig jaar was dit nog 13%. Door de inspanningen van onze lezersdesk weten we bezoekers steeds vaker te raken op het juiste moment met voor hen relevante journalistiek. Daarnaast is NRC continu bezig met het optimaliseren van nrc.nl en het stimuleren van de lezers om verder te lezen. Dit gebeurt onder andere door het aanbieden van soortgelijke artikelen, bezoekers van de homepage meer laatste nieuws te laten zien, meer gerelateerde artikelen te laten zien (of juist minder op mobiel), betere 'Lees ook'-jes in een artikel en het meer of minder verrijken van de artikelen door middel van bijvoorbeeld video’s en infographics. Dit alles resulteert ook online in steeds meer betalende lezers.

Visie

Lezers door laten lezen

NRC-lezer

AB1 = NRC

Sociale klasse wordt bepaald aan de hand van de hoogst genoten opleiding en het beroep van de hoofdkostwinner in het huishouden.
De NRC-lezer is hoogopgeleid en kapitaalkrachtig. Van de lezers van NRC valt 80% in de AB1-doelgroep en zelfs 56% bevindt zich in sociale klasse A. Dit betekent dat NRC het hoogste procentuele aandeel heeft in sociale klasse AB1. NRC heeft ook het hoogste selectieve bereik in AB1. NRC Doordeweeks (NRC Handelsblad ma-vrij + nrc.next ma-vrij ontdubbeld t.o.v. elkaar) heeft een selectiviteit van 182 en bij NRC Weekend is dat 174. Op nrc.nl is de selectiviteit 182 (t.o.v. het totaalbezoek) in de sociale klasse AB1. Op alle podia van NRC bereikt u dus dezelfde kwalitatieve doelgroep.

NRC-lezer

80% van de NRC-doelgroep is AB1

NRC-lezer

NRC heeft het hoogste selectieve bereik in AB1

NRC-lezer

Leeftijdsverdeling

Alhoewel de NRC-lezer hoogopgeleid en kapitaalkrachtig is, is er ook wel onderscheid tussen de lezers. Bijvoorbeeld in de leeftijden van de NRC-lezers. Waar de gemiddelde leeftijd van de krantenlezer in Nederland 52 jaar is, zie je dat de doordeweekse lezer in de middag gemiddeld 55 jaar is en in de ochtend 45 jaar. In het weekend is de gemiddelde leeftijd 53 jaar. De jongere lezer is vooral online te vinden, 54% van onze nrc.nl lezers zijn tussen de 18 en 44 jaar. Waarvan 34% zelfs tussen de 18 en 35 jaar.

NRC-lezer

De NRC-lezer per platform

NRC-lezer

Hoog engagement

Wat verder opvalt is dat NRC-lezers een zeer hoog engagement hebben. NRC Handelsblad doordeweeks heeft een leesduur van 44 minuten en NRC Weekend van 59 minuten. Op nrc.nl neemt de leesduur ook nog steeds toe. Door de hoge selectiviteit in AB1 en de lange leesduur heeft u gegarandeerd impact bij de AB1-doelgroep.

NRC-lezer

NRC biedt meerwaarde en voorkomt waste

NRC-lezer

Loyaal

In de afgelopen jaren is de waardering van de NRC-lezer toegenomen. Deze hoogopgeleide en kapitaalkrachtige lezer leest NRC vanwege haar betrouwbaarheid, deskundigheid en kwaliteit. Ruim 92% van onze lezers ziet NRC als een (goede) vriend of familie.

NRC-lezer

92% van onze lezers ziet NRC als goede vriend of familie

NRC-lezer

Betalende lezer = betrokken lezer

De beklijving van onze abonnees is verbeterd doordat abonnementen nog meer worden afgestemd op de lezersbehoeften. Nieuwe abonnees worden gebeld voor een welkomstgesprek met als doel om zeker te weten dat ze het juiste abonnement hebben gekozen. Ook controleren we of de bezorging goed is en helpen we eventueel met het activeren van het digitale abonnement. Dit betaalt zich terug in een sterke vermindering van het aantal annuleringen en een verlenging van het aantal abonnementsjaren. De gemiddelde looptijd is gestegen van 0,9 jaar (in 2014) naar gemiddeld 2,1 jaar. Gratis proefabonnementen biedt NRC niet aan. Dit resulteert in enkel betalende lezers en daardoor zeer betrokken lezers.

NRC-lezer

Beklijving sterk verbeterd

NRC-lezer

Focus op langetermijnrelatie voor optimale engagement

NRC doordeweeks & in het weekend

NRC = één merk met drie podia. De ochtend- en de middagkrant krijgen dezelfde opbouw. Deze verandering voeren we ook door in onze printproposities voor adverteerders door twee krachtige producten aan te bieden, namelijk NRC Weekend, en NRC Doordeweeks (NRC Handelsblad ma-vrij + nrc.next ma-vrij). Voor beide producten geldt dat u de betrokken NRC-lezer bereikt. Met NRC Doordeweeks ontvangt u 30% meer bereik ten opzichte van een advertentie in NRC Handelsblad. Het extra bereik t.o.v. een advertentie in nrc.next is zelfs 229%.

NRC doordeweeks & in het weekend

Twee krachtige printproposities

NRC doordeweeks & in het weekend

NRC Doordeweeks

NRC Branded Content

NRC Branded Content ontwikkelt, met respect voor de lezer en met de doelstellingen van opdrachtgevers als uitgangspunt, unieke en relevante content die de lezer in vervoering brengt. Ons Branded Content team weet het juiste haakje te vinden waarmee uw verhaal effectief, op een inhoudelijke- en kwaliteitsjournalistieke wijze, overgebracht kan worden op de NRC-lezer. Branded content is toepasbaar op al onze podia.

Wij verrijken de content waar nodig om het verhaal kracht bij te zetten met o.a. video's, afbeeldingen, infographics, podcasts, quizzen, polls en slide shows.

Indien u kiest voor online branded content dan staan al uw artikelen op een partnerpagina binnen nrc.nl en blijven daar ook bestaan zodat u hier zelf ook naar kunt verwijzen. Elk artikel bevat social sharing buttons, de verhalen zijn het delen waard! Deze sponsored content wordt tijdens de campagne periode aangejaagd door NRC.

De effectiviteit van NRC Branded Content blijkt o.a. uit het feit dat de gemiddelde leesduur van een branded content artikel op nrc.nl tussen de 2 en 3 minuten ligt. Daarnaast laten effectiviteitsstudies zien dat NRC Branded Content een significant positief effect heeft op merkstatements en op het imago.

NRC Branded Content

Crossmediale mogelijkheden

NRC Branded Content

XTR Bijlage "Comfortabel ouder worden"

NRC Weekend, 28 mei 2016

In samenwerking met ABN AMRO MeesPierson heeft het Branded Content team van NRC de XTR bijlage 'Comfortabel ouder worden in je eigen huis' bij NRC Weekend ontwikkeld.
We worden ouder, dat is een feit. We houden graag zelf de regie over ons leven, maar moeten ook steeds meer regelen. Vroeg of laat hebben we extra zorg nodig. In de bijlage wordt dieper ingegaan op vraagstukken die gepaard gaan met ouder worden. De strekking van het verhaal is: 'Als je nu al nadenkt over hoe je straks wilt leven, kun je op je oude dag zorgeloos genieten'.

NRC Media heeft in samenwerking met ABN AMRO MeesPierson en DVJ Insights een onderzoek uitgevoerd naar de effectiviteit van deze specifieke XTR bijlage. Er is een 0-meting vóór verschijning uitgevoerd en een 1-meting direct na het verspreiden van de XTR bijlage. Uit deze meting blijkt dat NRC Branded Content echt het verschil maakt in het overbrengen van uw verhaal aan de doelgroep. De meest opvallende resultaten zetten we hier voor u op een rij.

NRC Branded Content

XTR Bijlage "Comfortabel ouder worden"

Lezers zijn significant positiever over belangrijke private banking aspecten

NRC Branded Content

XTR Bijlage "Comfortabel ouder worden"

Lezers van de bijlage zijn positiever over merkstatements

NRC Online

Gegarandeerde zichtbaarheid online

Ook online biedt NRC enkel kwaliteit: de hoogste selectiviteit binnen de AB1-doelgroep, een advertentie die pas in rekening wordt gebracht als deze ook daadwerkelijk in beeld is geweest en een ultieme zichtbaarheid! De gemiddelde time in view van de advertentieposities is maar liefst 29 seconden.

NRC Online

Gemiddelde time in view is 29 seconden

NRC Online

Advertorial pagina

Heeft u al eigen content die het delen waard is? NRC biedt u de mogelijkheid om uw eigen content weer te geven binnen de NRC-omgeving op een eigen Advertorial pagina. De aangeleverde content wordt aangejaagd door advertorials op de homepage en de verschillende artikelpagina's van nrc.nl. U kunt deze pagina ook zelf gebruiken voor het delen van de verhalen.

NRC Online

Advertorial pagina op nrc.nl

NRC Online

Ook online betaalt u alleen voor echt bereik

NRC laadt online advertenties asynchroon in. Dat betekent dat een advertentie pas in rekening wordt gebracht als deze ook daadwerkelijk in beeld is geweest bij de bezoeker van de specifieke pagina.

NRC staat voor kwaliteit en ook online voert NRC deze kwaliteit door. NRC biedt u nu ook de mogelijkheid om op kwaliteit af te rekenen door de afrekenmodellen Viewable CPM (VCPM) en Run of Excellence (ROE). VCPM houdt in dat een advertentie minimaal 1 seconde voor 50% in beeld is geweest. Bij ROE wordt de advertentie pas aan u doorberekend als deze minimaal 5 seconden voor 50% in beeld is geweest.

NRC Online

Standaard CPM rekent ook af "below the fold"

NRC Online

NRC laadt asynchroon in, dus rekent af wat in beeld is geweest

NRC Online

VCPM = minimaal 1 seconde met 50% in beeld

NRC Online

Run of Excellence = minimaal 5 seconden met 50% in beeld

Het Blad bij NRC

Het Blad bij NRC is hét (culturele) lifestylemagazine van NRC. Het Blad bij NRC is gebaseerd op een aantal vaste pijlers die iedere maand aan bod komen: mode, interieur & design, reizen, kunst, watches & jewellery, beauty & wellness, automotive en culinair. Regelmatig krijgt een van die onderwerpen extra aandacht, uitgewerkt in featureverhalen. Door deze vaste pijlers is de redactionele formule van Het Blad bij NRC niet alleen duidelijk en herkenbaar voor onze lezer, maar ook voor u als adverteerder. Ook is er elke maand een groot interview met een Nederlander die internationaal bekend is of een internationale bekendheid die in Nederland veel belangstelling geniet. Het Blad bij NRC is het énige krantenmagazine in Nederland dat internationale allure heeft.

Het Blad bij NRC

HET (CULTURELE) LIFESTYLEMAGAZINE van NRC

Het Blad bij NRC

De vaste pijlers van Het Blad bij NRC

Het Blad bij NRC

De themakalender van 2017

  • Januari Reizen
  • Februari Algemeen
  • Maart Mode
  • AprilInterieur & Design
  • Mei Algemeen
  • Juni Algemeen
  • Juli -
  • Augustus-
  • SeptemberMode
  • OktoberInterieur & Design
  • NovemberAlgemeen
  • DecemberFeesdagen

NRC Carrière

Samen ambities waarmaken

NRC Carrière heeft als doel werkgevers en hoogopgeleide werknemers te verbinden door relevante vacatures en content te bieden.

De lezer van NRC is ambitieus en altijd bezig met mogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling, dat blijkt onder andere uit het feit dat een NRC-lezer meer geld besteedt aan opleidingen en cursussen. Opvallend kenmerk is dat 18% van de NRC print-lezers (in de leeftijd 18-65) ZZP'er is. Ook geeft onze doelgroep vaker leiding, relatief vaak aan grote groepen medewerkers. Zij doen dit vooral in een middelgroot of groot bedrijf.

Tweederde van de NRC-lezer is actief of latent op zoek naar een baan. De meeste mensen hebben een exacte, economische of juridische studieachtergrond en uiteindelijk is men meestal werkzaam in een financiële, onderwijskundige of technische functie. Om deze doelgroep te bereiken biedt NRC online en in print een specifiek redactioneel carrière umfeld voor uw werving en employer branding campagnes.
Uiteraard is het ook mogelijk om branded content toe te passen om de latente doelgroep te activeren richting uw organisatie. Hiervoor biedt NRC Carrière diverse crossmediale mogelijkheden.

NRC Carrière

Doordeweeks meer redactionele carrière content

In 2017 biedt NRC doordeweeks zowel in de ochtend als de middag een redactioneel carrière umfeld in het Economie-katern. Momenteel is dat alleen op de woensdagochtend in het Carrière-katern het geval. Met dit gecombineerde bereik is uw wervings- of employer branding campagne zichtbaar bij 399.000 hoogopgeleide lezers. Het extra bereik t.o.v. een advertentie in nrc.next is maarliefst 229%.

NRC Carrière

Op nrc.nl wordt de latente doelgroep geactiveerd middels specifieke carrière content

Fokke & Sukke

Omdat ze zo leuk zijn....